Program zapobiegania zachowaniom suicydalnym „Presja na życie”
Program adresowany jest do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Elementy programu realizowane są łącznie i stanowią integralną całość.
ELEMENTY PROGRAMU
1. Szkolenie nauczycieli w szkołach – Zapobieganie depresji, samobójstwom i samouszkodzeniom szkolenie RP 60 minut
2.Szkolenie rodziców w szkole – Zapobieganie depresji, samobójstwom i samouszkodzeniom szkolenie dla rodziców 45 minut
3. Wykład dla uczniów w szkołach – Wewnętrzna moc- edukacja emocjonalna (kl 6-8 S.P. i kl PP) 45 minut
4. Wykład dla uczniów – Opanuj stres (kl. 4-8 SP) 45 minut
5. Scenariusz dla nauczycieli zajęć psychoedukacyjnych – „Lubię siebie i innych” (od kl. 7)
6. Procedura interwencji skrypt po szkoleniu nauczycieli
SZKOLENIE NAUCZYCIELI
Zawiera informacje o samej chorobie jaką jest depresja, o czynnikach jej występowania oraz sposobach rozpoznawania i reagowania na niepokojące zachowania uczniów zarówno przez nauczycieli, wychowawców jak i specjalistów zatrudnionych w szkole. Jest to prezentacja najbardziej efektywnej profilaktyki zaburzeń na terenie szkoły.
SZKOLENIE DLA RODZICÓW
Wykład poszerzający świadomość rodziców na temat depresji, autoagresji, zagrożenia samobójstwem u dzieci i młodzieży. Rodzice mają możliwość pogłębić wiedzę i zdobyć praktyczne informacje o tym: co jest sygnałem depresji w zachowaniu dziecka– szczególnie w domu i szkole, jakie wczesne sygnały ostrzegawcze wysyła dziecko, które zamierza podjąć próbę samobójczą, co rodzic może zrobić w sytuacji kryzysowej i gdzie szukać pomocy, jak zapobiegać depresji i autoagresji u dzieci i młodzieży.
WYKŁAD DLA UCZNIÓW „WEWNĘTRZNA MOC — EDUKACJA EMOCJONALNA”
Praktyczne informacje o tym czym są emocje i uczucia oraz jak je rozumieć. Przedstawienie konstruktywnych form radzenia sobie z takimi emocjami jak: złość, smutek i lęk. Adresatami wykładu jest młodzież z 6 – 8 klas szkoły podstawowej oraz uczniowie ze szkół ponadpodstawowych.
WYKŁAD DLA UCZNIÓW „OPANUJ STRES”
Porusza tematykę konstruktywnego zarządzania stresem oraz prezentuje praktyczne narzędzia służące radzeniu sobie z napięciem w sytuacjach życiowych. Przeznaczony dla uczniów klas 4 – 8 szkoły podstawowej.
„LUBIĘ SIEBIE I INNYCH” – SCENARIUSZ
Scenariusz zajęć do przeprowadzenia z uczniami przez specjalistów zatrudnionych w szkole.
PROCEDURA INTERWENCJI W SZKOLE
Opis w formie skryptu koniecznych do podjęcia przez szkołę działań w przypadku podjęcia przez ucznia próby samobójczej.
Zmieniona formuła programu „ W stronę życia” została wprowadzona po ewaluacji programu. Zmodyfikowana została forma zajęć dla uczniów- warsztaty z zakresu edukacji emocjonalnej i konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem zostały zastąpione wykładami dla uczniów. W ofercie szkoleń dla nauczycieli i specjalistów jest warsztat „Lubię siebie”, po którym szkolni specjaliści mogą przeprowadzić w swoich szkołach w.w. warsztat.